Właściwości i Historia Acai Berry

Właściwości i Historia Acai Berry
Rate this post

Wyglądająca jak połączenie winogron i czarnej jagody, jagoda acai (wymawiane „asai”) jest mała, czerwono-fioletowa z mnóstwem ziarenek w środku, z czego tylko około 15% jest jadalne, zrywane z wysokich, cienkich palm rosnących w basenie Amazonki na południu Ameryki. Jagody te bardzo szybko się psują, jednak spożywane świeże dostarczają mnóstwo składników odżywczych.

Owoce acai berry stosuje się przede wszystkim przy biegunkach, infekcjach pasożytniczych, krwotokach, owrzodzeniach. W Amazonii miąższ z acai miesza się z warzywami takimi jak np. maniok. Takie danie jest jedzone jak nasza owsianka.

Smak opisuje się jako przypominający mieszankę dzikich jagód i czekolady. Możemy je znaleźć w dużych supermarketach oraz sklepach ze zdrową żywnością na całym świecie, zwykle w postaci soku lub herbatki, rzadziej świeże, ponieważ przetransportowanie ich z Amazonii bez utraty wartości odżywczych jest niezwykle trudną operacją.

Inne zastosowania jagody acai to m. in. jako naturalny barwnik, w kosmetyce, kremach przeciw starzeniu, szamponach i odżywkach, a także jako suplement diety. O drogich produktach zawierających acai mówi się, że pomagają w utracie wagi, co zostało potwierdzone przez wiele badań naukowych. Więcej na ten temat w artykule: http://zrzuctenbalast.pl/acai-berry-900-opinie-z-forum-cena-i-sklad-gdzie-kupic-apteka-allegro/

Właściwości zdrowotne Acai Berry

Krótka lista właściwości odżywczych jagód zawiera wysoką ilość antyoksydantów, podobną do ilości znajdującej się w malinach, ale więcej niż w czarnych jagodach i truskawkach. ORAC (instytucja zajmująca się badaniami nad utlenianiem) ocenia, że skórka/miąższ jagód acai berry ma najwyższą zawartość przeciwutleniaczy ze wszystkich warzyw i owoców, co oznacza obecność antyoksydantów dziesięć razy wyższą niż w ciemnych winogronach.

Jagody acai zawierają małą ilość cukru, ale olbrzymie dawki żelaza, wapnia, błonnika i witaminy A. Posiadają także związki takie jak antocyjany resweratrolu, cyjany i kwas ferulowy, który nie tylko nadaje owocom i warzywom piękny kolor, ale także współpracuje z flawonoidami, żeby obronić organizm przed szkodliwymi wolnymi rodnikami. Jagody acai zawierają 10-30 razy więcej antocyjanów niż czerwone wino. Zdrowe kwasy tłuszczowe takie jak kwas oleinowy, jeden z tych, który możemy też znaleźć w oliwie z oliwek, jest kolejną zaletą tych małych owoców, a zawarty w nich błonnik pomaga utrzymać nasz układ trawienny w znakomitej formie.

Związki zawarte w acai berry pomagają uniknąć problemów zdrowotnych takich jak choroby serca, zapalenie stawów, otyłość, zaburzenia erekcji, choroby neurologiczne, a także alergie. Badania laboratoryjne wykazały ich pozytywny wpływ na dolegliwości związane z sercem czy nowotwory.

Jagody acai powinny być spożywane pod nadzorem lekarza, ponieważ zawierają cukier, choć w mniejszych ilościach niż pozostałe owoce. Pamiętaj jednak, że fruktoza może być szkodliwa dla twojego zdrowia, jeśli spożywasz ją w dużych ilościach.

jogdy acai jako owoce

Składniki odżywcze jagód acai w jednej porcji (104 gramy):

  • kalorie – 247
  • błonnik – 16 g
  • węglowodany – 4 g
  • cukier – 2 g

Badania nad jagodami acai berry

Badania opublikowane w 2011 roku wykazały, że jagody acai nie tylko zawierają mnóstwo cennych związków odżywczych, ale też spowalniają naturalne procesy starzenia.

Natomiast badania przeprowadzone we wrześniu 2012 roku dowodzą, że jagody zaczęły cofać raka pęcherza u poddanej badaniom myszy. Po dziesięciu tygodniach leczenia jagodami komórki zaczęły się odnawiać, tak samo jak zniszczone DNA. Naukowcy twierdzą, że było to spowodowane prawdopodobnie antyoksydantami zawartymi w owocach.

Celem kolejnych badań było sprawdzenie, jak jagody acai wpływają na zaburzenia metaboliczne. W eksperymencie brało udział dziesięć osób dorosłych z nadwagą, którzy przez miesiąc zażywali 100 g miąższu dwa razy dziennie. Przed rozpoczęciem badania, każdemu pacjentowi zmierzono poziom glukozy we krwi, ciśnienie, a także poziom cholesterolu, trójglicerydów i innych biomarkerów.

Po 30-dniowej próbie, odnotowano spadek glukozy, wyrównany poziom insuliny i cholesterolu; nie zauważono jednak żadnej zmiany w ciśnieniu krwi. Naukowcy stwierdzili, iż miąższ z owoców acai zmniejsza poziomy niektórych metabolicznych markerów chorobowych u osób z nadwagą, co potwierdziły dalsze badania nad chorobami serca i cukrzycy typu drugiego.

Zdrowe przepisy z jagodami acai: smoothie jagodowe

Składniki:

  1. 1 i 1/2 szklanki niesłodzonego mleka migdałowegohistoria acai berry 900
  2. 1 i 1/2 banana
  3. 1 szklanka mrożonych jagód
  4. 1 szklanka mrożonych truskawek
  5. 1 paczka mrożonego smoothie acai lub szklanka soku z acai
  6. 3/4 lub 1 szklanka lodu

Wykonanie:

Umieść wszystkie składniki w kielichu blendera, zmiksuj i pij na zdrowie! Przepis na dwie porcje (Uwaga: jeśli stosujesz sok, zmniejsz ilość mleka do 1/2 szklanki).

Zabawne fakty na temat jagód acai berry

Acai, podstawowa żywność ludzi zamieszkujących rejony lasów amazońskich, od wieków uprawiana jest w ten sam sposób. Na 60-80 – metrowe palmy wspinają się robotnicy, następnie gałęzie są obcinane, a mężczyźni zsuwają się w dół po gołych, gładkich pniach.

Ponieważ jagody acai mają niską zawartość cukru i kwasów, które chronią inne owoce, muszą być szybko zbierane, przetwarzane, pasteryzowane i mrożone przed wywozem z Amazonii. Jeśli owoce zostaną nieprzetworzone, utlenią się, zbrązowieją i stracą cenne składniki odżywcze.

Podsumowanie

Jeszcze jakieś dziesięć lat temu nikt poza mieszkańcami Amazonii nie słyszał o jagodach acai. Z dnia na dzień (dzięki Internetowi) stały się nowym tzw. super food, który gwarantuje utratę wagi. Szybko jednak pojawiły się wątpliwości co do prawdziwości tego stwierdzenia, ponieważ liczne (i drogie) suplementy diety oparte na jagodach acai zaczęły zalewać internet.

Ze względu na tak wiele sprzecznych opinii i badań, ta mała południowoamerykańska jagoda wciąż wzbudza wiele kontrowersji. Nie ma jednak wątpliwości, że podobnie jak każda roślina, jagoda acai zawiera wiele korzystnych dla naszego organizmu substancji, takich jak antyoksydanty, błonnik, witamina A, antocyjany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here